Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
10.02.2019 01:02 - С Ъ Д Ъ Р Ж А Н И Е РЕЗЮМЕ НА ПРОГРАМАТА ЗА РЕФОРМИ В БЪЛГАРИЯ I. МОДЕЛ ЗА ПРЕДСТАВЯНЕ НА РЕФОРМИТЕ 1 II. МОДЕЛ ЗА ЦЯЛОСТНА РЕФОРМА НА ОБЩ
Автор: nikolaigatzev Категория: Политика   
Прочетен: 946 Коментари: 1 Гласове:
2


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
  РЕЗЮМЕ НА ПРОГРАМАТА ЗА РЕФОРМИ В БЪЛГАРИЯ

разработена в съответствие с международните договорености

на Премиера Бойко Борисов с Джон Кери през 2014 г.

и одобрена от ЕК, Германия и САЩ

 

 

I.                    МОДЕЛ ЗА ПРЕДСТАВЯНЕ НА РЕФОРМИТЕ

 

Настоящият документ е изработен за да систематизира и популяризира пакета за реформи в България(предоставен от ЕК на България), като предложи на Президента на България модел и ресурс за успешно стартиране и провеждане на реформите.

 

Използваният модел на представяне подпомага взимането на решения за устойчиво развитие на страната съгласно националните приоритети, като позволява обсъждане, съгласуване, взаимодействие и контрол с всички заинтересовани страни. Популярният линеен, респ.„матричен”модел, е остарял и не позволява отчитането на всички фактори, които подпомагат взимането на решения, отчитащи комплексността на националните интереси. Предоставяме модела за реформи в този вид и поради:

 

1. Липса на адекватна и изчерпателна информация за текущото състояние на институциите, публичните финанси и актуално състояние на икономиката

Основната невъзможност да се даде точна отправна точка на предстоящите реформи е липсата на реална и адекватна статистическа информация за процесите в България. От една страна екипа по реформи и гражданските общества нееднократно информираха институциите за огромни пробойни в ключови за управлението на страната фондове, вкл. за липсата на договори по усвояване на средствата от ЕС, според стратегия 2020, за ширещата се повсеместна престъпност по всички етажи на властта.

Не е ясно какви щети са нанесли всичките тези фактори за изминалите години и съответно какви средства се изискват за да бъдат поправени съответните щети и диспропорции. Официалните статистически данни се използват в защита на изпълнителната власт, поради което се разминават драстично с показателите ни предоставени от Евростат. Ето защо тези данни не могат да служат за абсолютна отправна точка на реформите. Допълнително ще се оценят щетите върху държавата от единадесет години забавяне на реформите и привеждане на законодателството и управленските практики в съответствие с подписаните международни договори.

 

2. Линейният модел е неприложим при цялостна програма за реформа

При линейният модел нужната информация за реформите засича само един хоризонт на управлението, без да се отчита взаимодействието и влиянието на останалите сектори върху същия този проблем. Тази пробойна в сегашния модел на управление и структуриране на информацията е заменен в предлагания подход с многомерна структура, с която около всеки един проблем се прави матрица от факторите, влияещи пряко на разискваната политика, или се очаква те да се съобразяват с нея. По-подробно описание на модела на взимане на решения е дадено в съпътстващия пакет с подробна информация за реформите.

 

3. Публичност и наличност на модела за реформи в българското и международно пространство

Целият модел на реформите е ориентиран към развиване на услуги, което от години се налага компонент по компонент във всички нива на бизнеса и управлението в ЕС и в България. Вече са приети десетки закони в подготовка на реализацията на планираните реформи. Настоящето резюме не разисква всички политики една по една, а обобщава какво реформата ще донесе на обществото след като голям брой от елементите на модела вече са в обръщение или са планирани да влязат в обръщение.

Например наложеното от Президента вето преди месеци на Закона на концесиите, се базира на липса на прозрачност на приходите за държавата и липсата на разпределение на средства в пенсионните и социални фондове. Ветото на Президента директно прилага основни компоненти на предложената реформа, описани в Стратегията за финансова реформа, Плана за национално спасение, както и на Стратегията на България за еврофинансирането. Президентската администрация демонстрира добра информираност и нагледно показа, че разбира и знае как да прилага основните компоненти от модела на предстоящите реформи.

 

4. Същност на модела за предоставяне на необходимата информация за реформи

В пакета документи, приложен към настоящото резюме, предоставяме модела за административна реформа в достатъчен размер и детайлност, както и от всички останали направления на работата на екипите, ангажирани с реформите.

Основните пера на работа на Екипа по реформата са, както следва:

                  Административна и финансова реформа на България.

                  Преструктуриране и съживяване на публичния мениджмънт.

                  Постиженията на водената от екипа алтернативна външна политика.

                  Осигурени инвестиции за възстановяването на страната– приходи от спиране на

            корупцията, раздвижването на „спящата собсвтеност” и върщане на изнесен    

            корупционен ресурс

                  Развиване на адекватна инфраструктура за повишаване конкурентоспособността на малкия и среден бизнес, с акцент върху иновативните технологии.

                  Сектор „Сигурност“ и новата Правосъдна система, като гарант за надеждното и устойчиво прилагане на  реформите в България.

 

Освен описание на изброените компоненти и приложената документация към всеки компонент, настоящият документ съдържа и прогнозни индикативни стойности. Те ще останат индикативни, докато Екипа по реформите не направи съответния одит за да събере нужната информация от различните институции. Това е планирано като първи етап на реформата, вкл. и с адекватна оценка на щетите, нанесени от забавянето на реформите и борбата с корупцията през изминалите 11- 12 години.

II. МОДЕЛ ЗА ЦЯЛОСТНА РЕФОРМА НА ОБЩЕСТВОТО

 

Напомняме на заинтересованите институции, че оценката на ЕС на модела по-долу бе дадена официално от Комисаря по финанси Йотингер при официалната му визита през есента на 2017 г. в срещите му с всички български институции.

Според оценката на ЕС предложения модел за реформи напълно покрива европейските изисквания и решава все още неизпълнените договори за членство в ЕС, заедно с ред други ключови международни договори, по които България е страна. Оценката прогнозира ръст от реформите в българската икономика с 12 до 15  хиляди евро на глава от населението, като БВП (Брутен Вътрешен Продукт) в краткосрочен план от 2-3 години. Програмата беше оценена като амбициозна, но напълно изпълнима от целево предложеното в т. II.5. експертно/ програмно управление на Реформата в България!

В дългосрочен план ръстът на БВП от устойчиво развитие на реформите е още по-внушителен.

 

1. Визуализация и обосновка на изработеният модел за реформи

Предложеният модел от Фиг.2 представя управление, което е ориентирано към услугите, и се базира върху съвременни разработки и технологии, практически доказали десетки години своята ефикасност. Модела за взимане на решения се базира на:

·        Израелския модел Джойнтнес, по който е изградена настоящата презентация,

·        Съответните технологични разработки на Oracle, подготвени за мащабно и координирано управление на взаимосвързаните процеси в сложни йерархични и неформални системи, каквато е и системата за държавно управление на България. 

И двата модела се използват във всички технологично напреднали държави по света.

По-консервативните умове може да асоциират моделът ни за реформи с „принципа за устройството на Храма и на Богослужението”, защото е аналогичен по конструкция на Класическия храмов комплекс в религиите, принадлежащи към монотеизма, които са разпространени и основно характерни за Република България и ЕС. Поясняващата графика на Фигура 1 интегрира няколко ключови точки със съответните функции и предложение за Конституционни промени, както следва да се извършат с новата Конституция- преди или след Реформите:

Олтарът е комбинацията на Президент/+ Вицепрезидент/- а „Апсидата” е за Сената или Горна камара за Контрол на кадровия подбор на длъжностните лица в държавата, Това в „Контролната власт” на страната.

„Олтарната преграда” (Иконостаса) e Правителството и централните държавни институции, тя „скрива” зад паравана си- Властта и е видимата й изява и проекция

„Наоса”  е Долната Камара или Парламента, която е само Законодател (!) и се събира на сесии, а не- постоянно, за по 30 или до 60 дни годишно! Депутатите имат имунитет само за този период и само за дейността си и изкаванията си в Срадата на Парламента

„Емпорията” са Комисиите на НС, Ведомствата, Областните, Околийските и Общинките съвети. Съветите навсякъде учредяват, регламентират и контролират Властта

„Нартекс” са Регионалните органи на самоуправление и службите им за контрол,

„Екзонартекс” са Обществени организации, Гражданското общество и НПО,

„Параклиси” са Тайните служби на държавата и особените администрации за синхрон и контрол, а останалите помощни звена на Храма са помощните и буферни институции за държавно управление, контрол и Власт, както и за Итеграция с ЕС и НАТО

 

 

II. МОДЕЛ ЗА ЦЯЛОСТНА РЕФОРМА НА ОБЩЕСТВОТО.. 3

1. Визуализация и обосновка на изработеният модел за реформи. 3

2. Ядро на информационната система и модела на управление. 5

3. Секторни реформи. 5

4. Конституция- нова и иновативна за „Третата Българска Република” от „Третата Българска Държава” 6

5. План за национално спасение и детайлна програма на институциите по оста „Президент у Министерски Съвет“ (МС) за старт на административната реформа. 7

 

III.      МОДЕЛ ЗА ПРЕСТРУКТУРИРАНЕ И СЪЖИВЯВАНЕ НА ПУБЛИЧНОТО ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВО.. 10

 

IV.          ПОСТИЖЕНИЯ НА ВОДЕНАТА АЛТЕРНАТИВНА ПОЛИТИКА ОТ ЕКИПА ПО РЕФОРМИТЕ.. 11

1.       По-важните успехи на Екипа: 12

2.       Резултатите от водената от Екипа алтернативна външна политика на България: 12

 

V.      ИНВЕСТИЦИИ.. 13

1. Стратегия 2020 и право на следващ финансов период. 13

2. ПЧП ( Публично-частни партньорства ) 13

3. Превъоръжаване обвързано с възстановяване на ВПК. 14

4. Целево европейско финансиране. 14

 

VI.          ВРЕМЕВА РАМКА.. 14

 

VII.         ИНДИКАТИВНИ СТОЙНОСТИ НА РАЗХОДИТЕ ЗА РЕФОРМИ.. 14

1. Стойност на структурните реформи. 14

2. Преструктуриране и възстановяване- Клъстери, инкубатори и хъбове. 15

3. Инвестиции и Експортна банка „Ексимбанк” 16

4. Цена на забавянето на реформите. 16

5. Индикатори за успех на реформите. 16

 

VIII.        Индулгенции (опрощаване на негативни действия и бездействия според приноса в реформите) 17

 

 

 

 

 


Тагове:   1853,


Гласувай:
2


Вълнообразно


1. andorey - Какви 1200 страници, какви прог...
11.02.2019 20:08
Какви 1200 страници, какви програми за излизане от кризата? Трябва драстично намаление на администрацията и честни и работни хора на няколкото ключови длъжности в държавата. И това е всичко.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: nikolaigatzev
Категория: Политика
Прочетен: 3778480
Постинги: 709
Коментари: 2438
Гласове: 4448
Спечели и ти от своя блог!
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930