2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. kvg55
6. mt46
7. wonder
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. tota
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. vidima
7. dobrota
8. ambroziia
9. bojil
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
Прочетен: 1254 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 26.06.2015 08:06
Мнозина от вас– възразяват, че съм наивник и мечтател- като проповядвам за учредяване на „Трета Република“, но мисля, че е точно обратното- реалист съм и без да съм много добър юрист, но все пак юрист, виждам, че защитните механизми и вътрешните съотношения и връзки в сегашната Конституция от 1991 г. са непреодолим фактор за Промяна, сковават всяка Реформа и пречат на промяната на обществото.
Да погледнем нещата чисто прагматични и хронологично- през 1991 г. обществото е било остро разделено на „комунисти“ и „антикомунисти“, на „приватизатори“ и „социални етатисти“, „плуралисти“ – „едно-партийци“, „съветофили“- „съветофоби“ или съвсем класически погледнато: на „либерали“, „умерени“ и „консерватори“. Ориентацията и външните перспективи пред страната тогава са били съвсем други- неясни ( напрактика Страната е била победена в Студената война) и разградена (разложена) по неясни критерии от „победителите“. План „Маршал“ или Реконструкция не са ни предложени, което е груба грешка на Новия световен ред. Няма как да стане съществена Реформа – без помощ и поне „кадифена“ Реконструкция. Така се създаде и сериозен отпор и съпротива на промените. Конституцията от 1991 г. е всъщност съпротивителната конструкция на тогавашното пост-комунистическо общество- или „нещо..- като нищо..“- кухи пожелания и никакво съдържание. За съжаление- за разбиращите, обаче- това създаде конфликт и чувство за постоянна неконституционност и безредие, а за неразбиращите- чувство носталгия и за отстъпление от правата и завоеванията им -от предишните 45 години. Вече-през 2015 г. – гръмко се проваля дори и рекламираният от 1991 г.- „български етнически модел“, който е спомен и травматичен атавизъм от предишните времена и от събитията 1984- 1989 г. Липсата на информация, липсата на консенсус или на разумен прочит на събитията отпреди 1989 г.- създаде и липса на национална доктрина и въобще на посока за Държавата. Членството в НАТО и Е. С. сами по себе си не са посоки-а ориентири и днешното положение в Гърция, например, го доказва- а тази съседна страна също е показателен пример- как без „Реконструкция“ не можеш дори да станеш и победител от Студената война. В Е. С. се създаде едно „санитарно православно гето“- от Румъния, България, Гърция, Кипър, което явно му е разрешено да върви с друга скорост в Съюзите. Това беше измиване на ръцете, спестяване на пари от старите демокрации и прикритие за не-Реконструкцията.
Българският управленски елит се затвори в черупката си, примири се с вторичното си положение и взе по „Бай Ганьовски“ да хитрува, да пиратства и да контрабандира модели и практики, с цел да ограбва „своето“ от богатите „армади“ и кервани на развития свят, които преминаваха покрай него. Той дори не опита да си извади „каперски пълномощни“ за това- та поне да почне да „дели“ процент от плячката с някой далновиден владетел. Короната я нямаше и тя стана имагинерна, а пиратските Републики не могат да просъществуват задълго- защото накрая идват Канонерките на разчистването.
Сега обществото се намира в разчистване и е необходима нова посока. Ограбването на армадите и „усвояването на еврофондове“ не може да бъде цел, фалитът на старото не трябва да бъде драматизиран и да се размахва като „Джоли Роджърс“ срещу Промяната. Фалитът и хиперинфлацията са дори понякога необходими- защото изчистват атавизма, заблатяването и неработещите структури.
Вие ще попитате логично- „и ако осъмнем на следващия ден с конструкцията на „Третата Република“, какво ще промени това.. г-н Гацев..?!“
И аз ще ви отговоря: „Третата Република“, суспендирането и липсата на Конституцията от 1991- за известно време, частично.. или за постоянно не променя нещата толкова генерално. Страната има и сега над-Конституционни обвръзки с рамката на Е. С., на НАТО и с международните си договори- които дори се считат за по-добри от националните рамки, така че те декларативно си остават, като „външен държач“ на държавността. Обаче махането на националната рамка прави всички реформи вътре- бързи, евтини и ако са широко обсъдени и контролирани- дават стимул на широки обществени маси. Да- ще има взривове и сривове- ще фалират подпомагани банки (ПИБ) и структури като „НЕК‘ , Монополистите, част от субсидираните пътни и строителни олигарси, подпомаганата икономика и др. от съществените досега играчи, но това ще отнесе в отвъдното и деформацията. Устойчивите системи и кръгове ще оцелеят- ако са наистина такива, а не някакви напомпани „КТБ“-та.
Основните промени в „Третата Република“- според мен, трябва да са по модела на богослужението при основните вероизповедания на България- т. е. според „Стария Завет“-насочени към максималния консенсус и включването на повече хора в управлението безвъзмездно- в „обществени съвети по Стратегията и контрола“ на желаещите, както и възмездно- в две разминаващи се в мандатите си Камари на Парламента- Долна- законодателна и контролна за изпълнението по законосъобразност (като днешното Н. С.) и Горна-„ регионално- кадрова- контролна по целесъбразност“(втората- председателствана от Вицепрезидента например- за да обвържем и тази висяща досега институция), сесийност на заседанията на легислатурата, ново райониране на страната на 6 или 7 региона, институционализираност на фигурата на Контрола- като „вторият Консул“ и негова контролна администрация по целесъобразност (!), слабо и ограничено малко Правителство- с до 10 министри, контролирано и от двете Камари; Прокуратура и Следствие към Изпълнителната власт, Контрол над персонала от магистрати- от Горната камара и т. н. – сезиране за неправилни съдебни Решения и магистратски действия към Обществото- за да се избегне отнасянето и обжалването до Европейския съд, който обикновено осъжда сега България.. и всички плащаме грешките. Главният Прокурор трябва да бъде и Министър на Правосъдието- а прокуратурата и следствието не могат да бъдат независими - а трябва да може да спират временно всички сделки, отношения, операции и др.- защото това е Органът за бързо реагиране на държавата и Той няма как да бъде независим- това е дву-държавие..?! След реакцията на Прокуратурата може да се отива в Съда, който също не може да бъде независим- защото негов Котрольор е Европейския съд за правата на човека- така, че статистиката на двата е картината на Съдебната ни система- никога не се прави анализ на двете.
Какво е необходимо всичко това да се случи..?! Само да се учреди „Третата Република“ и чрез лични декларации за присъединяването на всеки отделен гражданин към нея- да се свика „Учредително събрание“ на някое много широко и публично място- напр. „Арена- Армеец“ за около седмица или две.. – една наистина голяма говорилня от 14- 15,000 души от всички райони на страната, в която да се работи повечето време по по-малки групи, а в няколко общи пленарни заседания в Голямата зала- да се обсъдят и решат с вишегласие вариантите за въпросите в един голям Референдум. Това Общо Събрание следва да изработи варианти за „Конституция на Третата Република“ и въпроси за референдума. След това- с Общо гласуване да се създаде там и една 33 членна Върховна „ Референдумна изборна администрация“, която да си създаде по райони- свои местни органи и тела, с администрацията от съществуващият постоянен ЦИК и на нови преброителни органи. В тези с варианти и да се гласуват на Общ Национален Референдум решенията, които да се дадат за уточнение с няколко варианта и да се реши- според предпочитанията на мнозинството. Бюлетината на референдума да включва всички членове на Конституцията с вариантите и ще се зачерква избраното. След като трябва да се проведе непартийно гласуване за Временен Голям Общ Парламент- за 4- 6 месеца, който да приеме референдумните резултати, да оформи и сглоби Конституцията, да се обвърже с националното и международното законодателство, както и да създаде правилата за работа и да учреди новите национални и местни институции. По същество Големият Парламент бъде избран с мандат само за Учредителност и така за около 1 година в България ще се установи „Третата Република“ по мирен начин и без големи обществени сътресения. След Учредяването ще се проведат вече нови Парламентарни избори, местни и Президентски избори и политическата Система ще започне да действа и да функционира.
Рисковете, че в Учредителството от 14- 15,000 души да попаднат много партийни лобита и икономически структури са големи, но нека се замислим това са почти съотношение 1: 300 до 1: 400 от българските граждани и ако сведем общата воля до такива ниска нива няма как да се получи сериозно опорочаване и изкривяване на процеса, нито е възможно да се прокарат толкова прикрити и тесни партийни интереси- все пак всички ние сме с различни нагласи. Не трябва да допускаме фракции и групи в Учредителното събрание- а само регионалните и етническите баланси трябва да бъдат внимателно прецизирани и да се вземат под внимание, защото само това – може да взриви мирната обстановка.
Това са моите общи първи бележки по моето предложение за „Третата Република“ – нека започнем да го обсъждаме във фейсбук-група „ФБ“ или ако искате в някоя друга група- такава широка и да се опитаме да изработим нещо ново, общо и имплозивно! Давайте мнения и предложения- официално- няма ДА БЪДЕ ИЗТРИТО НИЩО.. и от Никого!
Николай Гацев Учредяване на „Третата Република“ – група „ФБ“, София, 25.06.2015
"ПЛАШИЛАТА" НА ПРЕХОДА- ПАК ИЗ...
ЖАЛБА ДО ПУТИН И 5-ТАТА МУ КОЛОНА В БЪЛГ...